Ecoul online al pașilor fostului premier Mihai Tudose

article illustration

Online media românească (și chiar cea maghiară) a fost dominată de persoana lui Mihai Tudose în luna ianuarie. Acesta a fost motivul pentru care am decis să analizăm cu ajutorul sistemului de monitorizare și analiză de conținut a Neticle aparițiile în presă (articole și pagini de titlu) și menționările în social media (posturi și comentarii Facebook, bloguri, forumuri, comentarii sub articole și tweet-uri) publicate în luna ianuarie 2018, căutând să identificăm trendurile. Iată rezultatele:

Bomba a explodat în data de 11 ianuarie în social media și pe 15 ianuarie în online media

În luna ianuarie am identificat 22.000 de menționări în legătură cu premierul demisionar. Declarațiile lui Tudose, problemele din cadrul partidului și demisia acestuia au oferit din belșug subiecte pentru mass-media.

Unul dintre cele două evenimente semnificative ale lunii ianuarie a fost declarația dată în data de 11, în care Tudose a formulat un răspuns aspru legat de aspirația la autonomie a secuilor, amenințându-i cu spânzurarea (”fluturarea”), declarație care a fost publicată nu numai în media din România, dar și în presa străină, care a manifestat indignare față de aceste manifestări ale premierului (aproape 2800 de apariții au rezultat în aceea zi). Celălalt eveniment a fost demisia premierului în data de 15 ianuarie, eveniment care a rămas subiect de discuție și a doua zi, pe 16 ianuarie. (s-au publicat aproximativ 2600 – 2800 de menționări în cele două zile).

Distribuirea menționărilor în legătură cu Mihai Tudose în luna ianuarie 2018
Distribuirea menționărilor în legătură cu Mihai Tudose în luna ianuarie 2018

Separând presa online de social media, se poate observa că, deși numărul menționărilor în online media în luna ianuarie 2018 a fost mai ridicată cu 20% (aprox. 12 000 de menționări) decât în social media (10 000 de menționări), distribuirea acestora este mult diferită în data evenimentelor mai sus menționate. În data de 11 ianuarie menționările de pe Facebook au reprezentat 69% din totalul menționărilor, iar rata articolelor a fost de doar 23%, adică cuvintele aspre ale premierului au generat un ecou mult mai răsunător și mai vehement în social media, provocând daune importante la adresa reputației premierului.

Vestea demisiei premierului din date de 15 ianuarie – lucru care s-a datorat în mare parte disputelor și controverselor din interiorul partidului – a fost preluată în presa online în procent de 62% și pe Facebook în 35%, adică cel mai mare peak în presa online a fost în data de 15, iar menționările au fost în procent de 35% negative și 7% pozitive. Spre deosebire de acesta, în social media știrea demisiei a fost mai puternică în data de 16 ianuarie, când s-a mărit mai ales numărul menționărilor pe Facebook.

Distribuirea menționărilor în funcție de ore
Distribuirea menționărilor în funcție de ore

Analizând menționările zilnice în funcție de momentul publicării, se poate observa că știrile și menționările în social media au apărut la ore diferite. În fiecare zi între orele 21 și 22 s-a înregistrat cel mai mare număr de apariții legate de Mihai Tudose în presa online, intensitatea scăzând pe parcursul săptămânii. În social media s-a putut observa o activitate scăzută luni, lucru care a fost compensat însă începând de marți noapte (după ora 22:00) și continuând miercuri dimineața (între orele 5:00 și 8:00), când numărul aparițiilor s-a mărit semnificativ. Cea mai mare activitate a fost înregistrată joi și mai ales vineri seara (între orele 19 și 21:00), dar și sâmbătă a fost o zi activă. Pornind de la faptul că declarația fostului premier datează de joi, 11 ianuarie, iar demisia lui a fost în ziua de 15 ianuarie, luni, se poate observa că știrile au generat menționări în social media cu o jumate de zi întârziere, utilizatorii reacționând în masă cu puțină întârziere. Datele din sistemul Neticle arată, comparând cele două tipuri de conținut, că știrile predomină online media noaptea și înainte de masă, iar menționările din social media predomină diminețile și în orele de seară. În social media comentariile de pe Facebook și pe forumuri reprezintă 36% din totalul menționărilor din social media, dominând acest segment.

Prevestitorul demisiei

Cu toate că popularitatea premierului începe să scadă drastic începând cu data de 10 ianuarie, perioada cea mai intensivă din acest punct de vedere este perioada 11-18 ianuarie. După 18 ianuarie scăderea începe să încetinească și numărul menționărilor negative să scadă. Prin indexul zilnic de opinie se poate observa că și înaintea declarației din 11 ianuarie au existat evenimente care nu au reflectat lumină foarte pozitivă asupra premierului – o astfel de ocazie a fost în data de 10 ianuarie, când Tudose a declarat că nu îl va înlocui pe președintele poliției în ciuda scandalurilor din cadrul instituției.

Indexul zilnic de opinie – tonul conținuturilor zilnice
Indexul zilnic de opinie – tonul conținuturilor zilnice

Astfel cum am mai menționat mai înainte, declarația lui Tudose legată de ”fluturarea” secuilor a fost dezbătută mai ales în social media, dar, per total, ziua de 16 ianuarie a reprezentat punctul cel mai negativ, când cele mai multe menționări negative s-au născut. Cel mai mare peak în media online a fost în data de 15 ianuarie, dar articolele din 16 ianuarie au fost mult mai negative decât cele de dinainte. În total, tonul menționărilor în presa online și în social media sunt similar de negative, dar procentul cu 20% mai mare al articolelor a arătat doar o rată de 14% de menționări mai negative decât cele din social media. (-9000 este indexul cel mai negativ pentru articole, și -7800 este indexul cel mai negativ pentru social media).

Indexul global de opinie al conținuturilor din ianuarie
Indexul global de opinie al conținuturilor din ianuarie

Nu este de mirare faptul că menționările cele mai negative au fost reprezentate de articole și de share-urile acestora pe Facebook, precum și comentariile la acestea. Știrile și dezbaterile s-au concentrat în principal în jurul persoanei premierului și al declarațiilor sale, precum și în jurul tensiunilor din interiorul partidului și cel al votului privind retragerea sprijinului.

Temele cele mai semnificative
Temele cele mai semnificative

Sistemul Neticle Media Intelligence poate observa și analiza reputația online a unor persoane, subiecte de interes public, instituții, partide , în mod similar cu analiza reputației unei mărci sau al unui produs. Încearcă sistemul nostru potrivit scopurilor tale!

Do you have a story, article or research about branding and social listening? Be our guest writer! How? Just download our guide here, write us and we'll publish your article.