Marketing mai eficient, bazat pe cunoaștere și ecourile de pe web

article illustration

Ce legătură are marketingul cu textele care circulă pe web? Prima noastră asociere cu privire la potențialele corelații, potrivit stereotipiilor, este foarte probabil acela că anumite materiale scrise se nasc și se răspândesc în baza muncii rodnice a unor oameni de marketing. Formula însă, nu este nici pe departe așa de simplă, textele răspândite în spațiul online nu reprezintă doar rezultatele activității de marketing, ci și punctul de pornire al acestora. Asta în cazul în care suntem atenți la ele și înțelegem ceea ce ele au de spus. În acest lucru ne este de ajutor social listening-ul.

Ceea ce nu găsește Google, acel lucru nici nu există. Cu cât sună a clișeu, cu atât este de expresiv. În ziua de azi, a face rost de informații despre un serviciu, de a se informa despre calitățile unui produs, a compara ofertele unor producători concurenți pe baza unor criterii obiective cu ajutorul unui telefon mobil sau a unui laptop, nu mai este o provocare pentru nimeni. Accentul se pune din ce în ce mai mult pe comunicarea bidirecțională: nu doar întrebăm, ci și răspundem, nu doar căutăm ci exprimăm și opinii.

Exprimarea opiniilor în mediul online a devenit deja un element natural și la ordinea zilei în viețile noastre. În spațiul web public apar zilnic cantități enorme de conținuturi scrise, scrise de sau pentru consumatori, clienți sau care reflectă gândurile acestora – sub forma unor articole, postări pe blog- uri, comentarii pe forumuri, postări în social media sau comentarii la acestea. (Importanța acestora este evidentă prin prisma faptului că într-o singură zi, doar în spațiul web în limba română apar aproximativ 60 000 de postări Facebook, 60 000 de Tweet-uri, 20 000 de articole și aproape 5500 de postări pe bloguri.)

Plângeri și laude, recomandări și înjurături, comentarii detaliate și critici sumare, observații pertinente și critici exagerate sunt toate prezente pe paletă. Este însă fără dubii faptul că aceste conținuturi, în toate formele lor de exprimare, reprezintă informații deosebit de valoroase și pot fi un feedback foarte util. Pe de o parte volumul reprezintă valoare, pe cealaltă parte este, însă, o provocare, deoarece aceste conținuturi la prima vedere sunt dificil de cuprins, înțeles și prelucrat. În acest context sunt utile soluțiile de social listening cum ar fi serviciul de monitorizare și analiză online media al Neticle.

Neticle este un serviciu online accesibil dintr-un browser, care monitorizează în timp real spațiul web public în limba română? – portaluri de știri, forumuri, bloguri și pagini de social media – adunând și stocând conținutul proaspăt, pe care ulterior îl analizează automat în funcție de conținut și opinii exprimate, în baza subiectului ales. Cu ajutorul sistemului putem obține o imagine transparentă cu privire la ecoul de pe web al companiei, mărcii, produsului, serviciului nostru, dar totodată și despre situația concurenților noștri, sau despre trendurile de pe piață sau din domeniu.

Dar cu ce ajută în mod concret social listening-ul?

Social listening poate fi un element deosebit de util în arsenalul de marketing. Cu ajutorul lui putem urmări cum arată și cum se dezvoltă în timp percepția generală asupra companiei noastre, putând fi astfel un sprijin util în managementul eficient al reputației. Cu ajutorul observării în timp real al clienților și concurenței, putem obține nu numai o situație exactă a poziției noastre de pe piață, dar putem reacționa în timp și în mod eficient la activitatea concurenților noștri. Analiza feedback-urilor poate fi de ajutor în numeroase alte domenii cum ar fi: descoperirea motivelor nemulțumirilor clienților, respectiv sprijinirea eforturilor de menținere a clienților, creșterea vânzărilor, recunoașterea direcțiilor corespunzătoare de dezvoltare și în realizarea unor campanii de marketing de reușită.

Identificarea portalurilor de știri și blog-urilor care publică cel mai des articole despre un anumit subiect, a celor mai fierbinți forumuri sau a formatorilor de opinie reprezintă un avantaj uriaș în câștigarea publicului-țintă.

Încearcă și tu!